Najważniejsze jest najbliższe 5 minut. Reszta to wyobraźnia* – trendy w content marketingu 2018

Najważniejsze jest najbliższe 5 minut. Reszta to wyobraźnia* – trendy w content marketingu 2018

To będzie optymistyczny tekst na temat content marketingu w 2018 roku. Dlaczego optymistyczny? Bo 2017 był więcej niż obiecujący. Bo na horyzoncie nie widać zagrożenia dla jego rosnącej od kilku lat pozycji. Dla kogoś, kto nim oddycha jest to bardzo dobra wiadomość. Content marketing rules!

Na początek krótka historia. W styczniu 2008 na spotkaniu Seth’s Meatball Sundae Book Tour, Joe Pulizzi zapytał Setha Godina o rolę content marketingu i jego wpływ na tradycyjne media. Swym pytaniem wprawił Godina w konsternację, gdyż ten nie bardzo wiedział, w czym rzecz. Sytuację uratował David Meerman Scott, podpowiadając, że jest to "the creation of valuable and relevant content yourself (instead of using traditional means).” Jak myślisz, jak brzmiała odpowiedź?

[Content Marketing] is all the marketing that’s left.

Seth Godin

Zwróć proszę uwagę, że sytuacja miała miejsce 10 lat temu. To niemal prehistoria… Od tego czasu content marketing rok do roku zyskuje na znaczeniu, jako kluczowa strategia zwiększania świadomości marki i pozyskiwania nowych klientów.
Sowicka1.png

Trendy w content marketingu 2018

Z całej gamy prognozowanych na 2018 rok trendów w CM pozwoliłam sobie wybrać 4, co do których mam przekonanie, że są ważne, możliwe w implementacji (niezależnie od zasobów) oraz opłacalne.
wD719.gif
Produkcja contentu: nawet Apple, Facebook, Google inwestują potężne kwoty w oryginalny i jakościowy content. W 2018 roku należy się spodziewać kolejnego wzrostu budżetów, który marki wydadzą na content marketing. Równie ważny, a kto wie, czy nie decydujący w tym kontekście będzie proces produkcji contentu. Czas postawić nowe wyzwania przed zespołem contentowym. Powinieneś także zajrzeć do udokumentowanej strategii, zaplanować kalendarz, aby usprawnić cały proces. Następnie analizuj postępy i udoskonalaj, udoskonalaj, udoskonalaj.
Video marketing: to teraźniejszość i przyszłość content marketingu. Cisco szacuje, że wideo będzie stanowić 80% całego ruchu internetowego do 2019 roku. Dodatkowo, 64% marketerów zgadza się, że video wkrótce zdominuje ich content marketingowe strategie. Włączenie video w proces sprzedaży i transmisje na żywo to niewątpliwie dwie ścieżki, którymi warto podążać, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Personalizacja: w ciągu ostatnich kilku lat media społecznościowe całkowicie zmieniły sposób, w jaki używamy i doświadczamy sieci. Wiele wskazuje na to, że jesteśmy na progu kolejnej zmiany, jaką jest dynamiczna personalizacja strony (dynamic website personalization - DWP, czyli dynamiczne zmiany zawartości stron, komunikatów i ofert wyświetlanych wybranemu użytkownikowi na podstawie ustalonych kryteriów).
Do spersonalizowanych maili już zdążyliśmy się przyzwyczaić. Ich konwersja w porównaniu z tradycyjną wysyłką jest wyższa średnio o 14,4% (open rate) i odpowiednio o 14,9% (CTR)**. Te dane pokazują, jakie możliwości stoją przed Tobą w kontekście DWP.  

Hubspot już rok temu się za to zabrał, podejrzewając, że celowa komunikacja zwiększa sprzedaż. Zapytana o wpływ DWP na stronę Hubspot, Meghan Keaney Anderson przyznała, że testy, jakie prowadzili są bardzo obiecujące: współczynnik konwersji z dynamicznie kierowanego contentu był wyższy o 42% względem strony statycznej. Biznes to pokocha.
UGC: content generowany przez użytkowników w sieciach społecznościowych działa jak społeczny dowód słuszności. Nie od dziś wiemy, że ludzie bardziej ufają wyborom innych (rekomendacjom, opiniom), niż markom. Kampanie z UGC to także prosta droga do pozyskiwania ambasadorów, budowania pozytywnej percepcji wśród potencjalnych klientów oraz autorytetu w branży.

Rewolucja czy ewolucja?

Jeśli oczekiwałeś rewolucji w CM, płonne Twe nadzieje. Pamiętasz może, jakie prognozy dla CM snuto pod koniec 2016 roku? Przypomnę kilka. Demokratyzacja i personalizacja contentu, video, influencerzy, synergia kanałów. Brzmi znajomo, prawda? A prognozy na 2015? Słusznie przypuszczasz, że było podobnie. Dziarskim krokiem na scenę wkraczali influencerzy, podobnie było z personalizacją. Nie zmienia to faktu, że siłą napędową trendów jest ewolucja. Z roku na rok niektóre z narzędzi bądź strategii zyskują na uwadze (czyt. branżunia się jara i upycha tam budżety) i jest to jak najbardziej normalne zjawisko. Powiem więcej – wręcz oczekiwane, bo budujące nowe możliwości, zmieniające zachowania.
Z kolei w 2017 r. eksperci zza oceanu (tak, w dalszym ciągu to tam powstaje główny nurt narracji w CM) najczęściej wspominali o:
  • jakości contentu (Ann Handley, Joe Pulizzi),
  • video i personalizacji (Neil Patel),
  • procesie tworzenia contentu (Marcus Sheridan),
  • relacjach i lojalności (Mark W. Schaefer),
  • potrzebie wyjątkowości, czyt. wyróżnienia się (Jay Acunzo).
Jest to oczywiście daleko idące uproszczenie, gdyż każdy z nich wskazywał także inne opcje, mniej lub bardziej obiecujące, czasem życzeniowe. Pokazują jednak, jak płynnie, z roku na rok, zmienia się CM.

5 powodów, dla których 2018 będzie rokiem… content marketingu

Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź, że wszystko jest contentem (brzmi jak Paulo Coelho, albo ten wyświechtany frazes z królem***) to czysty truizm. Ok, co nie zmienia niepodważalności tego faktu. W naszym marketingowym świecie content jest używany wszędzie, do wszystkiego, wpływając na inne rodzaje strategii marketingowych, będąc jednocześnie podmiotem i przedmiotem CM. Stosując na co dzień content marketing budujesz zaufanie i autorytet, nawiązujesz relacje i sprzedajesz. Robiąc to jakościowo i zgodnie z zasadami CM masz gwarancję zwrotu z inwestycji. Kolejna zaleta – jest mierzalny, dzięki czemu łatwo możesz walidować przyjęte strategie, by uzyskiwać oczekiwany ROI. W synergii z SEO zwiększasz ruch i docierasz do nowych klientów – żyć i nie umierać. Przy pięciu w cenie jednego wysiada niejedna promocja.
  
sowicka2.png

Content marketing rules!      

sowicka3.png
Content marketing stale ewoluuje. Podobnie jak w poprzednich latach, pozostanie kluczową strategią zwiększania świadomości marki oraz pozyskiwania nowych klientów. Nie będę zaskoczona, jeśli w 2018 bardziej skupimy się (w końcu) na jego aspekcie sprzedażowym. A trendy? No cóż – znajdzie się jeszcze kilka godnych uwagi, ale przekroczyłam już limit znaków oraz Twojej cierpliwości.

Pogadamy w komentarzach na FB?
* Sławomir Mrożek, Małe listy, 1982 – tytuł jest parafrazą dłuższego fragmentu
** https://mailchimp.com/resources/research/effects-of-list-segmentation-on-email-marketing-stats/
*** Content is king, Bill Gates, styczeń 1996: https://www.craigbailey.net/content-is-king-by-bill-gates/
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.