Content marketing z szablonu

Content marketing z szablonu

Opublikowany

Dobry model procesu content marketingowego jest skomplikowany. Chyba, że ma się kartkę papieru i zna business model canvas Alexa Osterwaldera. Ja z niego korzystam.

Metodologię pracy z szablonem modelu biznesowego poznałam kilka lat temu. Na początku używałam tej metody przede wszystkim do porządkowania nowych pomysłów biznesowych. To proste narzędzie pozwala pomysłodawcom, entuzjastom nowej idei, często osobom nie mającym wykształcenia finansowego zobaczyć przedsięwzięcie z lotu ptaka. Czasem ostudzić entuzjazm, urealnić pragnienia.

Jak model biznesowy ma się do content marketingu?

W swojej pracy z klientami zauważyłam, że najwięcej problemu w organizacjach sprawia sprzedawanie pomysłu i idei szefom. Osobom odpowiedzialnym za komunikację, czy content marketing często łatwo przychodzi zrozumienie grupy docelowej, wymyślenie narzędzi i sposobu dotarcia do nich. Jednak równie często brakuje w tym myśleniu perspektywy biznesowej. Czasem entuzjazm stworzenia pięknego, angażującego projektu nie idzie w parze z argumentami biznesowymi (koszty, zyski, ryzyka).
Kiedy pewnego dnia doznałam olśnienia, że zmodyfikowane business model canvas sprawdzają się, by na jednej kartce, czasem podczas jednego spotkania ująć proces content marketingowy - stosuję ten zmodyfikowany szablon do ustawiania nowych projektów oraz analizowania skutecznych projektów. Bardzo łatwo je do siebie w ten sposób porównywać i wyciągać dla siebie potrzebne wnioski.

Definicja modelu biznesowego Alexandra Osterwaldera

Model biznesowy opisuje przesłanki stojące za sposobem, w jaki organizacja tworzy wartość oraz zapewnia i czerpie zyski z tej wytworzonej wartości.

Alexander Osterwald

Definicja content marketingowego modelu biznesowego

Content marketingowy model biznesowy opisuje przesłanki stojące za sposobem, w jaki organizacja tworzy wartościowe treści dla klienta oraz zapewnia i czerpie zyski z tej wytworzonej wartości.
Poniżej przykład content marketingowego modelu biznesowego pewnego sklepu wegańskiego:
business-content-modelnowa.jpeg
  1. Persony, czyli to do kogo mówisz
  2. Propozycja wartości - jakie problemy nasze treści rozwiążą, jakie zaspokoją potrzeby
  3. Narzędzia, czyli w jakich mediach będziesz budować długofalowe relacje z klientami, np. strona tematyczna, kanał filmowy, czy też cykliczne wydarzenia
  4. Dystrybucja, czyli jakie media zewnętrzne wykorzystasz, by promować swoją treść, np. reklama online, influencerzy, social media
  5. Kluczowe działania, czyli co regularnie musisz robić, by proces działał
  6. Kluczowe zasoby, czyli kogo potrzebujesz w organizacji
  7. Kluczowi partnerzy - czyli zewnętrzne firmy, z którymi musisz współpracować
  8. Struktura kosztów projektu
  9. Mierniki sukcesu, czyli co dowodzi, że projekt wpływa na biznes

Jak pracować z modelem biznesowym?

Warsztatowo najlepiej pracuje się z dużym arkuszem na którym jest schemat, a uczestnicy swoje pomysły przyklejają na małych karteczkach (post it). Wtedy w toku dyskusji ostatecznie na modelu pozostaje to, co chcemy.
Dla osób uwielbiających myślenie przy klawiaturze są też aplikacje pozwalające ten proces twórczy zrobić na ekranie. To rozwiązanie ma te plusy, że nasz zespół może być rozproszony i pracować nad jednym pomysłem. Polecam stratygyzer.com (to rozwiązanie jest płatne), ale też aplikacje bezpłatne, jeśli dobrze poszukacie.
Może na początek opracujesz swój projekt? Czy wszystkie 9 obszarów masz przemyślane? Dobrej zabawy!

Chcesz poznać metodologię business model canvas?

Widok strony głównej stratygyzer.com

Widok strony głównej stratygyzer.com

Zajrzyj na stronę strategyzer.com, która wprowadzi cię krok po kroku w zagadnienie. Na YouTube, kiedy wpiszesz business model canvas też znajdziesz bardzo dużo edukacyjnych materiałów.

Dostępny jest też ebook po polsku „Tworzenie modeli biznesowych” Alexandra Osterwaldera.
line-01.png
Przeczytaj naszą relację z ostatniego spotkania o Buyer Personach w content marketingu. Znajdziesz w niej prezentację Urszuli Radzińskiej oraz Anny Kreiser.

Udostępnij

Powiązane artykuły
Rok 2018 rokiem strategii content marketingowej

temu

Kariera terminu „content marketing” jest zaiste oszałamiająca. Niewielu zostało już chyba marketerów, którzy nie odmienialiby go przez wszystkie przypadki, a większość firm rok w rok zwiększa nakłady na content marketing.*
Kamil Rutkowski: nisza nie lubi próżni

temu

„Content is the King, ale to dystrybucja jest królową, która spłaca hipotekę” – padło wczoraj z ust Kamila Rutkowskiego odpowiedzialnego za produkcję wideo w Gazeta.pl. I jak dowiodło nasze kolejne Content Espresso – przygotowana specjalnie pod wydarzenie prezentacja nie zawsze musi ujrzeć światło dzienne. Wasza interakcja i pytania z sali znowu nadały jej nieco inny bieg. Ale dzięki temu po raz kolejny mogliśmy Wam zaserwować content ze wszech miar użyteczny.
Content Espresso vol 2: Jak stworzyć najlepszy e-magazyn branżowy w Polsce?

temu

Na drugie spotkanie #ContentEspresso wybrałyśmy się do Wrocławia. W gościnnych progach Business Link i przy kawie od Costa Coffee, naszych nowych partnerów, swoją wiedzą dzielił się nasz gość specjalny czyli Andrzej Gruszka, PR & Communications Manager w agencji Elephate. Chcecie wiedzieć jak udało mu się stworzyć najlepszy e-magazyn w Polsce? Zdradzimy Wam kilka sekretów. A dokładnie osiem.
Ruszają śniadania #ContentEspresso, czyli spotkania z treścią

temu

Content marketing is the King. Poważnie. Wiemy coś o tym, bo robimy go na co dzień. Z sukcesami na rynku polskim i globalnym. Apetyt rośnie jednak w miarę jedzenia, dlatego chcemy swoją wiedzę poszerzać wspólnie z innymi praktykami oraz podawać ją dalej w atrakcyjnej i łatwej w odbiorze formie.