13. edycję Content espresso obserwowałam z wyjątkowej pozycji – moderatora spotkania. Edyta, którą na co dzień wspieram w działaniach contentowych w Prowly, przekazała mi pałeczkę.
Warszawski Mindspace odwiedził Kamil Lodziński, założyciel popularnego serwisu z ofertami lotniczymi – Fly4Free.pl. Portal cotentowy obchodzi właśnie 10. urodziny. Okrągła rocznica to dobra okazja, by spytać, jak jak przez ten czas ewoluowały użytkownik i treść serwisu.
Co ciekawe, choć portal „treściami stoi” zarabianie na nich nie było w pierwotnym planie Kamila.
Pasja przekuta w biznes
Zaczęło się niewinnie. Był grudzień 2009 roku, kiedy Kamil Lodziński wrzucił pierwszy post na stronę na Facebooku w domenie Fly4free. Jako ówczesny wydawca portalu o2 (dziś części Grupy WP – przyp.red.) w czasie wolnym dość często szukał ofert na tanie loty i promocje lotnicze. W pewnym momencie stwierdził, że znajduje więcej niż samemu jest w stanie wykorzystać. Wtedy to postanowił dzielić się swoimi znaleziskami ze wszystkimi na Facebooku:
To nie był pomysł na biznes, choć z tyłu głowy kołatała się myśl – może przy okazji uda się zarobić kieszonkowe na jedną podróż w roku. W tamtym czasie w wolnych chwilach maniakalnie szukałem ofert tanich przelotów. W koncepcji utwierdziło mnie to, że na rynku nie istniała wówczas konkurencja
–mówił podczas spotkania szef Fly4free.pl.
Jako że Internet nie znosi pustki postanowił, że przez rok codziennie będzie publikował przynajmniej jedną informację o tanich biletach.
Dziennikarz na pokładzie
Na początku były poradniki, dziś jednak ten popularny serwis z ofertami lotniczymi stoi na trzech gałęziach:
- platformach afiliacyjnych, które – jak mówi nasz gość - były dla Fly4free.pl „niezbędnym elementem dającym tlen do funkcjonowania biznesu
- działaniach content marketingowych
- treściach newsowowych i poradnikowych
„Content marketing jest fantastycznym narzędziem, gdy chcemy zbudować wizerunek fachowca. Polski rynek nie jest gotowy na płatne treści, ale moją rolą, jako wydawcy, jest szukanie szans na monetyzację contentu, dostępu do bezpłatnych artykułów, w poczuciu, że jestem fair z moimi czytelnikami. Bardzo trudna układanka, ale jeszcze wykonalna” – uważa Kamil.
Kamil Lodziński to kolejny gość po Tomaszu Grynkiewiczu z ogromnym doświadczeniem dziennikarskim. Obaj pracowali zresztą w tej samej grupie medialnej. Kamil przez 10 lat kierował serwisami o2, a gdy postawił na Fly4free.pl stało się dla niego jasne, że do tworzenia treści zatrudni doświadczonych dziennikarzy. Udało mu się pozyskać Mariusza Piotrowskiego, wieloletniego dziennikarza „Gazety Wyborczej”, specjalizującego się w tematyce lotniczej.
„Dziennikarz jest dla mnie bardzo cennym nośnikiem marki. Społeczność skupiona wokół firmy to najlepszy wskaźnik tego, co jest potrzebne. Stąd zdecydowaliśmy się rozszerzyć treści informacyjne, o tzw. „gorące”, a więc nowe trasy, zmiany u przewoźników. Wszystko to, co dotyczy mnie i Pani, czyli podróżujących. Jeżeli mamy być dobrym serwisem newsowym, musimy być pierwsi” – dodaje szef Fly4free.pl
Kiedy wzrosty w serwisie zaczynają przeszkadzać
Obecnie zespół redakcyjny liczy 4 osoby. Jako mały konglomerat medialny publikuje rzędu 60-70 treści dziennie. I nie liczy już na Facebooka, tylko stawia na kanały własne wspierane oczywiście optymalizacją SEO. Efekt? Jeszcze pięć lat temu połowa ruchu Fly4free.pl przychodziła z Facebooka, ¼ z Organica. Dzisiaj ¾ to ruch napędzany SEO.

Foto: Adam Pływaczewski, filmuj.pro
Gość specjalny Content Espresso zaskoczył uczestników spotkania śmiałym twierdzeniem: „doszliśmy do momentu, w którym wzrosty w serwisie zaczęły nam przeszkadzać”. Chwilę później wytłumaczył jednak, że wzrosty z witryny nie są cenne, gdy zaczynają gorzej konwertować. Stąd trudna z pozycji wydawcy decyzja, by zrezygnować ze sprawdzonych form, jakimi są galerie zdjęć – częsta praktyka, która zatrzymuje użytkowników na dłużej: „Naszym celem nie jest pozyskać czytelnika, pokazać mu ofertę, przegonić go po 20 różnych stronach a na koniec zostawić. Chcemy pozyskać czytelnika, pokazać mu ofertę, jego zadaniem jest ocenić „podoba mi się – nie podoba mi się” i pójść dalej do serwisu sprzedającego. Dział newsowy ma wspierać e-coomerce dzięki wartościowym treściom” – podkreślał szef serwisu.
O Kamilu:
Kamil od 20 lat zajmuje się produkcją treści internetowych - najpierw jako wieloletni redaktor naczelny serwisów informacyjnych w o2.pl, obecnie jako założyciel Fly4free.pl. Jego spółki prowadzą wortale w języku polskim, angielskim i ukraińskim. Nasz gość to podróżnik spędzający od lat minimum 1/3 roku w drodze. Odwiedził już blisko 80 państw, ale najlepiej czuje się na mazowieckiej wsi, gdzie "emigrował" z Warszawy 4 lata temu.
Chcesz dostawać od nas informacje o kolejnych eventach? Zapisz się na nasz newsletter! Jeśli chcesz się z nami podzielić swoją wiedzą i wsytąpić w roli prelegenta, odzywaj się na contentespresso@gmail.com.
Partnerami Content Espresso są: Prowly, Brand24.pl, Whites oraz Mindspace i filmuj.pro. Foto: Adam Pływaczewski, filmuj.pro